Dne 12.9.2019 jsme se v prostorách Západočeské univerzity v Plzni zúčastnili prezentace závodního modelu UWB06, kterou právě pro sezonu 2019 zkonstruovali studenti ZČÚ. Níže přinášíme krátký rozhovor s Michalem Skovajsou, který o tým UWB Racing pečuje. Děkujeme!
∙ Kde se vlastně vzal tým UWB Racing Plzeň? Čí to byl nápad?
Tým vznikl v roce 2009 na Západočeské Univerzitě v Plzni a popravdě ani nevím, čí to byl nápad, Tým, ale založila mála skupina 6ti nadšených studentů Fakulty Strojní. Nikdo ze současných členů nebyl u založení týmů.
∙ Co znamená formula SAE a od kdy se soutěže účastníte?
Formula SAE neboli v Evropě spíše Formula Student je mezinárodní inženýrskou soutěží konstruktérů. Do soutěže je zapojeno v současné době více než 600 univerzitních týmu z celého světa. Cílem studentů je postavit závodní vůz dle předepsaných pravidel a zúčastnit se některého ze závodů. Náš tým se prvního závodu zúčastnil v roce 2011.
Obr. 1 Výměna řidičů během hlavního závodu Endurance
Obr. 2 Soustředění řidiče čekajícího před startem závodu
∙ Jsme rádi, že jsme jako ifm electronic mohli být u vašeho úspěchu, letos jste se umístili na šestém místě. Jaké naše technologie jste použili?
Od společnosti ifm electronic používáme teplotní snímače pro měření teploty oleje a vody v chladicím okruhu motoru. Vaše společnost dokáže tato čidla dodat v pouzdře s připojovacím závitem 6 mm, to je jedno z nejmenších, které je v kombinaci s měřícím elementem PT 100 na trhu k dostání. Nahrazení dříve používaného čidla s připojovacím závitem 12 mm nám přineslo nejen hmotnostní úsporu, ale i snížení nároků na jeho zástavbový prostor. Měřící element PT 100 je plně kompatibilní s použitou jednotkou pro záznam (datalogger). Měřené hodnoty se v průběhu jízdy ukládají a slouží ke zpětné analýze. Zároveň se hodnoty vyhodnocují během jízdy a v případě překročení stanovených mezí dojde k zobrazení varování řidiče na displeji vozu, a tak je řidič včas informován například o přehřívajícím se motoru.
Obr. 3 Dno olejové nádobky s teplotním čidlem od ifm electronic vlevo
∙ Jaké další technologie byly použity při stavbě vašeho nového vozu?
Na voze používáme především technologii kompozitních materiálů z uhlíkových vláken, ze kterých je například vyroben celý skořepinový rám vozu nebo aerodynamické prvky.
∙ V poslední době hodně slyšíme o metodě 3D tisku, použili jste ho při výrobě vašeho monopostu?
Samozřejmě 3D tisk je nedílnou součástí prototypové výroby monopostu. Pro výrobu využíváme technologii 3D tisku z plastu, který je vyztužen uhlíkovými vlákny, ale i 3D tisk ze slitin hliníku. Na voze je zhruba 30 tištěných dílů od součástí řízení až po tělo sacího systému motoru.
Obr. 4 Servisní úkony na voze v depu
Obr. 5 Detail předního brzdového kotouče a brzdového třmenu
∙ V jedné z disciplín jste se umístili dokonce na prvním místě mezi všemi účastníky, jaká to byla? A co jste zažívali?
Zvítězili jsme v akceleraci na 75 m v závodě Formula Student Italy 2019. Zažívali jsme radost z vítězství a byli jsme rádi, že jsme splnili jeden z našich cílů, kterým bylo se alespoň v jedné disciplíně umístit na prvním místě.
Děkujeme za rozhovor:-)

Máte rádi naši společnost? Označte nás "To se mi líbí" na Facebooku.